Verkeerspark


Wat als onze school een verkeerspark was?

Dan zouden we in het echte verkeer bewuster omgaan met onze veiligheid.
Bij 'getuigenissen' luisterden we naar het verhaal van Nico. Hij was net afgestudeerd toen hij in oktober 2009 een zwaar auto-ongeval kreeg. Hij lag 6 weken in coma en moest daarna 1,5 jaar revalideren. De jongeman moest alles opnieuw leren : zitten, lopen, eten... . In juni 2011 beklom hij met zijn aangepaste driewieler de Mont Ventoux. Toen heeft hij veel afgezien, maar hij ervaarde het als een groot succes. Met deze actie heeft Nico ook veel prijzen ontvangen. Deze zomer gaat hij naar Oostenrijk om daar nog een berg te beklimmen.


We hebben ook Mevr. Meynen geïnterviewd. Ze is al 5 jaar coördinator in onze school. Ze is ook klastitularis en wiskundeleerkracht. Verder helpt ze ook projecten organiseren en vraagt ze subsidies voor nieuwe projecten aan. Door haar inzet probeert ze het voor leerlingen aangenamer te maken om naar school te gaan.




Bij 'Red de stoep' moeten de leerlingen zo snel mogelijk een smal parcours met een rolstoel afleggen. Zo ervaren ze hoe moeilijk het is om je als rolstoelgebruiker te verplaatsen. Ook kunnen de leerlingen geblinddoekt met een blindegeleidestok het parcours afleggen. Het parcours werd extra moeilijk gemaakt omdat er enkele hindernissen waren.






Bij de behendigheidsproef gaat het om behendig zijn met een fiets. De leerlingen moeten proberen om zo veilig mogelijk een parcours met veel bochten af te leggen. Aangezien het regende, was het nog moeilijker.





Op de speelplaats stond ook een crashwagen. Hierin ervaar je hoe het is om tegen een andere auto te botsen met een snelheid van 20 km/u. Alhoewel dit niet snel lijkt, is de klap toch redelijk hard. De politieagenten wilden hiermee aantonen hoe belangrijk het is om je gordel te dragen en altijd je aandacht op de weg te houden. We leerden er ook wat de dode hoek is. Dit is een zone waarin de vrachtwagenbestuurder je niet kan zien, ondanks de vele spiegels. Ze bezoeken jaarlijks zo'n 10 scholen.




In het PO-lokaal konden leerlingen creatief omgaan met gedichten. Met emotieve teksten probeerden ze gevoelens na een ongeval te verwoorden.



In de turnput, die helemaal donker was gemaakt, leerde je het verschil tussen reflecteren en fluoriseren. Je leerde hoe je gezien kon worden als fietser en voetganger. Er stonden 6 eilanden met mogelijkheden om goed gezien te worden, van kleding tot nummerplaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten